Veličina fonta
Sivi ton
Kontrast
Disleksija
30.09.2022.

Digitalno restaurirani film produkcije ŠNZa “Jedan dan u turopoljskoj zadruzi” u programu festivala Film Restored u Berlinu

Nijemi dokumentarni film Jedan dan u turopoljskoj zadruzi redatelja Drage Chloupeka i snimatelja Aleksandra Gerasimova, snimljen 1933. godine u sklopu filmske produkcije Škole narodnog zdravlja iz Zagreba uvršten je u ovogodišnji program festivala baštinskog filma Film Restored koji se održao od 21. do 25. rujna u Berlinu.

To je ujedno bila i svjetska premijera ovog klasika hrvatskog dokumentarizma predratnog razdoblja u svom digitalno restauriranom izdanju. Film je etnografski vjerna rekonstrukcija svakodnevnog života članova obiteljske zadruge iz sela Mraclin od ustajanja do odlaska na počinak, uz međutekstove na autentičnom turopoljskom narječju. Veliko priznanje Jedan dan u turopoljskoj zadruzi doživio je 1960. godine, 27 godina nakon što je snimljen, kad je na festivalu etnografskog filma u Firenci osvojio glavnu nagradu, pri čemu je u obrazloženju istaknuta “ljudska toplina i čestitost u prikazu jedne zajednice”.

Berlinski festival baštinskog filma Film Restored održava se od 2015. godine u organizaciji Njemačke kinoteke, a ovogodišnje izdanje, inspirirano osamdesetim rođendanom redatelja Wernera Herzoga, posvećeno je istraživanju različitih aspekata dokumentarne forme, kao i skretanju pozornosti na obimnu dokumentarnu filmsku baštinu pohranjenu u kinotečnim ustanovama iz cijeloga svijeta.

Jedan dan u turopoljskoj zadruzi prikazan je u sklopu programa Mission: Education, a uvodno izlaganje o filmskoj produkciji Škole narodnog zdravlja 1927. – 1960. godine održao je Vjeran Pavlinić, supervizor restauracije filma i načelnik Odsjeka za zaštitu, digitalizaciju i restauraciju audiovizualnog gradiva Hrvatske kinoteke Hrvatskog državnog arhiva.

Hrvatska kinoteka Hrvatskog državnog arhiva digitalno je restaurirala Jedan dan u turopoljskoj zadruzi u zagrebačkim studijima Ater i Klik film 2020. godine uz potporu Hrvatskog audiovizualnog centra. U restauraciji je korišten originalni negativ filma na zapaljivom, nitratnom filmu.

Zalažući se za zdravstveno prosvjećivanje kao temelj preventivne zdravstvene zaštite i javne zdravstvene službe, dr. Andrija Štampar odigrao je ključnu ulogu u prihvaćanju suvremenih metoda rada i stvaranju specifične filmske proizvodnje namjenskog socijalno-zdravstvenog karaktera u Školi narodnog zdravlja. Štampar je vjerovao u komunikacijsku moć filma i bio promicatelj ideje da se zdravstvene ustanove u zdravstvenom prosvjećivanju naroda koriste audiovizualnim sredstvima među kojima je najviše cijenio film kao onaj magični medij koji može pobuditi najveći interes i najsugestivnije djelovati na gledatelje svih sociokulturnih sredina i dobi. U Školi narodnog zdravlja započeo je s radom Foto-filmski laboratorij koji je imao zadatak snimati i obrađivati fotografije, dijapozitive i filmove za potrebe edukacije i zdravstvenog odgoja.

Tako je već od 1926. do 1930., proizvedeno čak 36 filmova, a tijekom 1930. godine još deset. Među temama valja izdvojiti one o alkoholu i njegovim opasnostima, dokumentarce o Topolčici i Martinščici, spolnim bolestima, kulturnim i društvenim zbivanjima, sportu i prirodnim ljepotama Hrvatske.

Naslovne fotografije: prizori iz filma Jedan dan u turopoljskoj zadruzi.